Friday, December 3, 2010

Bisikan Hidayah untuk seorang model..

Hidayah merupakn nikmat yang paling agung.Tidak semua orang merasakan nikmat hidayah mampu membuat insan yang menerimanya menitiskan air mata dan merasakan bahawa hidupnya kini telah lengkap.
Bukan sedih,bahkan sayu dan bersyukur, satu perasaan yang sukar diungkapkan. Insan yang paling memahami hakikat ini ialah saudara baru, aru memeluk agama isalam. Mereka menerima islam dengan hati yang lapang, bukan islam kerana keturunan.
Sara Bokker merupakan seorang model, pelatih fitness (kesihatan). Hidupnya dilimpahi kemewahan dan glamor. Waktu itu,hidupnya tertumpu pada menjaga penampilannya agr tampak menarik di khalyak ramai. Akibatnya, dia menjadi hamba kepada keinginan untuk sentiasa kelihatan menarik hingga meragut kebahagiaan sendiri.
Akhirnya, Sara Bokker berasa bahawa hidupnya hanyalah satu yang membosankan dan tiada makna. Dunia glamornya tidak menjanjikan ketenangan. Ada lompang dalam hatinya yang tidak terisi.
Ekoran daripada itu, dia mengalihkan aktiviti seharian daripada berpesta dan minum minuman alkohol kepada aktiviti kemasyarakatan dan mempelajari pelbagai agama. Pengembaraannya dalam mempelajari pelbagai agama memberikan sedikit ketenangan buatnya, namun dia masih mencari satu agama yang konkrit,tersusun dan indah.
Bagaimana Sara kenal Islam?Ia bermula apabila ramai rakyat Amerika mengganggap bahawa islam adalah agama pengganas terutamanya selepas peristiwa pengeboman World Trade Center(WTC). Disebalik tanggapan  negatif yanng bercambah tentang islam, Sara menemui hidayah daripada Allah S.W.T.
Ini bermula apabila Sara mempunyai keinginan yang kuat untuk mengenal Islam yang membawanya menemui sebuah al-Quran. Sara kemudiannyaberusaha membaca terjemahannya.
Isi kandungan al-Quran sangat menyentuh hati dan jiwa saya yang paling dalam, tanpa perlu saya mentafsir dan bertanya orang yang mengetahuinya",terang Sara.
Akhirnya dengan lafaz syahadah, Sara Bokker kini merupakan muslimah yang komited. Sebaik memeluk islam, Sara Bokker terus menukar penampilannya secara holistik. Semlam beliau melalui kawasan nperumahannya dengan berpakaian menjolok mata dan elegan, hari ini Sara melalui jalan yang sama denngan berbusana muslimah. Bukan itu sahaja, menurut Sara, dia merasakan dirinya benar-benar seorang wanita dengan berbusana muslimah dan dia juga merasa bebas kerana tidak perlu berbelanja besar untuk menghias diri.
Sebulan setelah memeluk Islam, Sara mengahwini seorang lelaki soleh yang dapat membimbingnya ke jalan lurus. Sara bukan sahaja berbusana lengkap sebagai muslimah, sebaliknya Sara juga memakai niqab bukan wajib. Sara menemui tujuan hidupnya.
Maha suci Allah yang memberi hidayah kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya.

No comments:

Post a Comment